Wprowadzenie
Zdecydowana większość działalności przestępczej ma na celu osiągnięcie zysku dla sprawcy. Istnieje cała gama przestępstw źródłowych, których skutkiem jest własność przestępcza; jednakże przestępcy potrzebują dostępu do swoich nieuczciwie zdobytych środków. Przekupstwo, korupcja, handel ludźmi i narkotykami zazwyczaj generują znaczne zyski. Naturalnie, mają oni motywację do legitymizacji i utrzymywania kontroli nad takimi aktywami, a wszystko to przy jednoczesnym unikaniu uwagi organów regulacyjnych i organów ścigania.
Pranie pieniędzy to proces, za pomocą którego przestępcy ukrywają nielegalne pochodzenie swoich aktywów. Przestępcy szukają sposobu na zerwanie powiązania z przestępstwem i ukrycie posiadania funduszy lub aktywów pochodzących z przestępstwa. Można to osiągnąć poprzez zmianę formy mienia przestępczego, utworzenie złożonych struktur własności lub wybór jurysdykcji o mniej rygorystycznych wymogach w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML).
Dbamy o wysokie standardy przeciwdziałania praniu pieniędzy, aby zapobiegać wykorzystywaniu naszych produktów i usług do tego celu. Standardy określone w niniejszej Polityce stanowią minimalne wymagania oparte na mających zastosowanie aktach prawnych i regulacyjnych. Wymagania te mają na celu zapobieganie wykorzystywaniu nas, naszych pracowników, partnerów i klientów do prania pieniędzy, finansowania terroryzmu lub innych przestępstw finansowych, poprzez wykonanie następujących czynności:
- Przeprowadzenie oceny ryzyka ogólnego przedsiębiorstwa w celu określenia profilu ryzyka naszej Spółki.
- Ustanawianie zasad i procedur AML.
- Wdrażanie kontroli wewnętrznych w całej swojej działalności, których celem jest ograniczenie ryzyka prania pieniędzy.
- Przeprowadzanie procedur „znaj swojego klienta” („KYC”) dla wszystkich użytkowników.
- Wyznaczenie Specjalisty ds. Zgodności z pełną odpowiedzialnością za Program AML.
- Zapewnienie wszystkim pracownikom szkoleń AML.
Identyfikacja klienta
Podczas procedur wobec klienta przyjęliśmy podejście oparte na ryzyku, w celu zachowania należytej staranności zgodnie z obowiązującymi przepisami AML/KYC. Dokument ten reguluje sposób, w jaki dokonujemy rejestracji kont Klientów, jakie informacje są zbierane i w jaki sposób są one weryfikowane.
Identyfikujemy Klienta poprzez uzyskanie szeregu informacji na jego temat. Weryfikacja tożsamości polega na porównaniu części tych informacji z dokumentami lub informacjami uzyskanymi z wiarygodnego i niezależnego od Klienta źródła. W celu identyfikacji należy uzyskać co najmniej następujące informacje: imię i nazwisko; osobisty numer identyfikacyjny (jeśli taki istnieje); data urodzenia; zdjęcie w dokumencie urzędowym potwierdzającym ich tożsamość; adres zamieszkania; numer dowodu osobistego; datę ważności dokumentu identyfikacyjnego.
Po zidentyfikowaniu klienta i zweryfikowaniu jego tożsamości musimy przeprowadzić z należytą starannością ocenę ryzyka. W przypadku niektórych relacji biznesowych, uznanych przez firmę za charakteryzujące się niskim stopniem ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, można zastosować uproszczoną analizę (SDD); w przypadku sytuacji podwyższonego ryzyka, w szczególności w odniesieniu do PEP, należy zastosować środki wzmożonej należytej staranności (EDD) z uwzględnieniem ryzyka.
Sankcje prawne
Aby spełnić obowiązki regulacyjne wynikające z systemu sankcji finansowych, nawiązaliśmy współpracę z wiodącym dostawcą danych elektronicznych. Informacje są agregowane z najważniejszych list sankcyjnych (OFAC, UE, ONZ, BOE, FBI, Biuro Przemysłu i Bezpieczeństwa itp.) na całym świecie i pogrupowane w jedną kategorię.
Osoby na eksponowanym stanowisku politycznym
Oprócz wyżej wymienionych działań jesteśmy zintegrowani z największą bazą danych osób na eksponowanym stanowisku politycznym (PEP), a także członków ich rodzin. Za każdym razem, gdy klient zostanie zidentyfikowany jako PEP, stosowane są zwiększone środki należytej staranności, a do nawiązania lub kontynuowania relacji biznesowej z takim klientem wymagana jest zgoda kierownictwa wyższego szczebla.
Kontrole wewnętrzne
Zespół ds. zgodności
Wybraliśmy zespół kierowniczy wyższego szczebla, który będzie pełnił funkcję dyrektora ds. zgodności, aby komunikacja między nami a organami zarządzającymi była jaśniejsza i skuteczniejsza. Kluczową rolą nominowanego pracownika jest stworzenie ram, w których każdy członek naszego personelu będzie posiadał wystarczające umiejętności i wiedzę, aby potrafił identyfikować działania dotyczące prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Nasi pracownicy mają również jasną procedurę zgłaszania swoich podejrzeń w odpowiednim czasie.
Monitoring transakcji
Prowadzimy ciągły proces monitorowania transakcji na żywo w celu wykrywania podejrzanych działań. Zgodnie z zaleceniami organu regulacyjnego nie opieramy się wyłącznie na zestawie normatywnych zasad i progów; zamiast tego stosujemy podejście oparte na ryzyku, zarówno przy generowaniu alertów, jak i ustalaniu priorytetów. Rozwiązanie wykorzystuje techniki statystyczne i analityczne w celu identyfikacji wzorców nietypowych i podejrzanych zachowań poprzez budowanie profili każdego indywidualnego klienta i porównywanie jego aktywności finansowej z oczekiwanymi i/lub normami grupy rówieśniczej. Osiąga się to za pomocą kilku potężnych narzędzi do analizy danych w celu oznaczania wszystkiego, co wykracza poza „normalność”.
Zastrzegamy sobie prawo do odmowy realizacji transakcji na dowolnym etapie, zwłaszcza gdy uznamy, że transakcja jest w jakikolwiek sposób powiązana z praniem pieniędzy lub innym rodzajem działalności przestępczej. Zgodnie z prawem nie mamy obowiązku informowania Klienta o zgłoszeniu odpowiednim organom podejrzanej działalności Klienta.
Raportowanie
Ustaliliśmy sposób, w jaki nasi pracownicy konsultują się ze swoimi bezpośrednimi przełożonymi w celu przedstawienia oceny uzasadniającej dalsze ujawnienie informacji; w żadnym wypadku nie uniemożliwia to bezpośredniego kontaktu z Zespołem ds. zgodności. Wszystkie raporty wewnętrzne są odpowiednio rejestrowane; wyznaczony pracownik Zespołu ds. zgodności prowadzi bezpieczny rejestr podejrzanych działań. Ramy są tworzone w taki sposób, aby każdy otrzymany raport zawierał rozsądną i wierną ocenę. Wyznaczony pracownik ocenia ryzyko, jakie stwarza transakcja lub działanie. W przypadkach, gdy istnieją powiązane rachunki, należy przeprowadzić badanie takich powiązań. Jeżeli kontrola wewnętrzna wykazała wystarczające podstawy, aby wiedzieć lub podejrzewać, że uzyskano jakąkolwiek korzyść oraz jeśli istnieje własność przestępcza, zewnętrzny raport SAR jest terminowo przesyłany do odpowiedniego organu.
Przechowywanie danych
Jesteśmy zobligowani prowadzić dokumentację dotyczącą tożsamości wszystkich klientów, dowodów potwierdzających weryfikację tożsamości (w każdym przypadku obejmujących oryginał i wszelkie aktualne dane), naszych relacji biznesowych z nimi oraz szczegółów wszelkich transakcji. Zgodnie z wymogami regulacyjnymi przechowujemy dokumentację przez co najmniej pięć lat od daty zakończenia relacji biznesowej lub od daty ostatniej transakcji.
Szkolenie
Dbamy o to, aby nasi pracownicy byli świadomi naszego programu AML i wymagamy, aby wszyscy pracownicy (nowi i obecni) zostali objęci szkoleniem przed rozpoczęciem pracy i które musi obejmować co najmniej:
- Zrozumienie istoty i rozpoznanie prania pieniędzy i oszustw.
- Weryfikacja identyfikacji klienta.
- Identyfikacja podejrzanych działań i transakcji strukturalnych.
- Wymogi raportowania dotyczące wszystkich transakcji.
Wszystkim pracownikom należy regularnie zapewniać dodatkowe szkolenia w oparciu m.in. o zmiany w przepisach rządowych, wymaganiach naszego Programu Zgodności AML, powiązanych procedurach i zasadach lub w przypadku problemów z wydajnością związanych z incydentem AML.